Rozmiar czcionki:
A
A
A
Kontrast:
a
a
a
a

Innowacje szansą na rozwój

Ostatnie miesiące uświadomiły wszystkim, jak istotne są odważne, wizjonerskie pomysły. Druk 3D pozwolił produkować na żądanie sprzęt medyczny. Komunikacja przeniosła się niemal w całości do świata nowych mediów cyfrowych. Internet i rozwiązania sieciowe zahamowały część biznesowych następstw pandemii. Inicjatywa STEP to autorskie przedsięwzięcie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, wspierające przedsiębiorców, którzy właśnie w innowacjach upatrują szansy na rozwój. Jak zatem dołączyć do grona innowacyjnych firm? Gdzie szukać dobrych pomysłów?

Czy polscy przedsiębiorcy są innowacyjni? W ostatnich latach aktywnych na tym polu była trochę ponad jedna trzecia polskich firm. Ci, którzy postawili na nowatorskie rozwiązania, podkreślają jednak liczne korzyści. Wśród nich znajdują się ogólny rozwój firmy, zysk, a także wzmocnienie marki. Działalność innowacyjna jest też skutecznie wykorzystywana jako element strategii marketingowej i kreowania wizerunku.

Dla tych, którzy stawiają na nowe, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej opracowało wyjątkowe, autorskie narzędzie o nazwie STEP z  dwoma ścieżkami postępowania. Pierwsza powstała z myślą o firmach, które mają dobry pomysł i szukają skutecznej drogi, żeby ubiegać się o unijne pieniądze na jego rozwój. Właśnie tutaj ma swoje źródło nazwa projektu STEP czyli Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł. Z drugiej ścieżki - Innovation Coach - mogą skorzystać ci, którzy dopiero szukają swojego pomysłu na innowacje.

Ścieżka 1: STEP - Indywidualne usługi eksperckie

Ważnym źródłem finansowania innowacyjnych projektów są konkursy Programu Inteligentny Rozwój (PO IR). Jeśli chcesz sprawdzić czy Twój pomysł ma szansę ubiegać się o wsparcie w ramach PO IR wystarczy, że wypełnisz internetowy formularz na stronie step.gov.pl. W ciągu kilkunastu dni otrzymujesz potwierdzenie, czy pomysł wpisuje się w zakres finansowania programu. To jednak dopiero początek.

Pierwsza ścieżka STEP zapewnia przede wszystkim bezpłatną pomoc eksperta branżowego lub finansowego, który posiada unikalne doświadczenie w ocenie wniosków konkursowych PO IR. Od momentu pierwszej weryfikacji wniosku ekspert rozpoczyna z twoją firmą pracę nad dopracowaniem proponowanego rozwiązania. Najpierw analizuje pomysł pod kątem konkretnych konkursów POIR i rekomenduje ten optymalny dla firmy. Następnie udziela pomocy merytorycznej związanej z dopasowaniem założeń projektu do kryteriów oceny. Dba przy tym o poufność powierzonych danych, materiałów i informacji.

Współpracę podsumowuje indywidualny raport. Ekspert wskazuje w nim mocne i słabe strony projektu oraz to, czy i jak dopasowuje się on do konkretnego źródła finansowania. Dokument zawiera także wytyczne dla firmy - co jeszcze można zrobić, żeby projekt optymalnie spełniał kryteria konkursu.

Dom i koło wymyślone na nowo

Wśród przedsiębiorców, którzy skorzystali ze STEP jest Bartłomiej Głowacki, współzałożyciel stołecznej firmy Solace i autor projektu domu, który w ciągu roku wytwarza więcej energii, niż będą w stanie zużyć jego mieszkańcy.

"Skorzystanie ze STEP pozwoliło nam na rzetelną ocenę tego, co jeszcze musimy dopracować w naszym projekcie, aby móc go sfinansować z Funduszy Europejskich. To bardzo cenna wiedza. Dzięki temu nie błądzimy i zaoszczędziliśmy mnóstwo czasu" - podkreśla Głowacki.

Czas pandemii pokazał jak ważne są rozwiązania cyfrowe. Firma Caltha pracuje nad wyspecjalizowanym, autorskim systemem informatycznym do zarządzania wartością w kampaniach sprzedażowo-marketingowych. Dzięki współpracy z ekspertem STEP firma utworzyła spółkę celową i złożyła wniosek do NCBiR.

Różnorodność zgłaszanych projektów jest bardzo duża, a tematy czasem zaskakujące. Specjaliści STEP mają swój udział w przygotowaniu wniosku o dofinansowanie prac nad wynalezieniem... koła. Właśnie innowacyjne koło z systemem napędu zawartych w jego obrysie śmigieł jest kluczowym elementem demonstratora latającego pojazdu, który powstaje w firmie B-Technology z Jasionki. Dziś pomysł jest już chroniony patentem na rynkach USA, Chin, Rosji i Europy.

Ścieżka 2: Innovation Coach - zanim pojawi się pomysł

Druga ścieżka usługi STEP sama w sobie jest bardzo innowacyjna. Po tę bezpłatną usługę sięga coraz więcej firm. Tutaj konkretny pomysł nie jest potrzebny. Najważniejsza jest świadomość znaczenia innowacji w przedsiębiorstwie. Na przeszkodzie stoi jednak często brak doświadczenia na polu organizacji i prowadzenia prac B+R, brak konkretnego pomysłu czy po prostu wiedzy. Przykład? Marka com4tclick konsekwentnie rozwija koncepcję podkładek stabilizujących nadgarstek w trakcie pracy z komputerem. Magdalena Podpora tak ocenia kilka miesięcy współpracy w ramach usługi Innovation Coach:

"Program Innovation Coach otwiera drzwi do ogromnych zasobów informacji. Samodzielnie byłoby bardzo trudno uzyskać do nich dostęp.  Szczególnie polecam tę usługę mikro i małym firmom. Dla nich taka ekspercka wiedza bywa nieosiągalna lub niezrozumiała. Szkolenia, organizowane w ramach projektu są bardzo wartościowe. Prowadzą je najwyższej klasy profesjonaliści w swoich dziedzinach. Ekspert, który został nam przydzielony, to osoba perfekcyjnie dobrana do charakterystyki naszego produktu. Ogrom wiedzy merytorycznej, którą się z nami podzielił, drobiazgowa i wnikliwa praca jaką wykonał, budzi podziw."

Od czego zacząć? W tym przypadku im mniejsze jest doświadczenie twojej firmy w dziedzinie innowacji - tym lepiej! Na stronie innovationcoach.pl znajdziesz więcej informacji, a także formularz rejestracyjny.

Koordynatorzy usługi skontaktują się z tobą, żeby ustalić poziom zaawansowania w pozyskiwaniu unijnych środków i skalę doświadczenia w realizacji projektów badawczo-rozwojowych. Następnym etapem jest podjęcie współpracy z Coachem Innowacji. To zawsze ekspert branżowy, który z jednej strony ma szeroką wiedzę o nowościach i specjalistycznych trendach, a z drugiej doświadczenie w analizie potencjału przedsiębiorstw. W końcowym etapie prac przedstawi kierunki i sposoby wprowadzenia innowacji w Twojej firmie. Opracuje także rekomendacje będące odpowiedzią na potrzeby i sytuację konkretnego przedsiębiorstwa. Dzięki niemu pozyskanie unijnych pieniędzy na innowacje będzie znacznie prostsze.

Wielu ekspertów podkreśla, że ich rola polega często na wskazaniu ciekawych pomysłów wśród rozwiązań, które firma już wymyśliła i stosuje. Takie cenne usprawnienia powstają w toku naturalnego rozwoju produktu albo oferty. Potencjał na innowacje jest w każdym przedsiębiorstwie! Często trzeba jedynie nauczyć się go dostrzegać. Tak rodzi się dobry pomysł. Warto spróbować!

* Raport PARP "Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw". Wyniki II edycji badania 2019.

www.funduszeeuropejskie.gov.pl
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy